Juodytė Jurgita

Jurgitajuodyte.Gera motina_bloga motina Gera motina, bloga motina, 2013, videoperformansas, trukmė 45 min. Performansas atliktas vaikų žaidimų aikštelėje.

Vieną dieną mes tampame motinomis. Niekas nemoko, kaip žaisti šį žaidimą. Tačiau visuomenė tikisi, kad viską atliksime teisingai. „Būk gera mama“, – sako mums. Taigi mes straksime – stengiamės daryti gerus auklėjimo sprendimus ir vengti blogų. Motinystės mokyklos nėra. Devyni nėštumo mėnesiai ir gimdymo kančios stebuklingai turi „transformuoti“ moterį į motiną, savo ego tobulinantį individą (finansinė nepriklausomybė, dvasinis tobulėjimas, savarankiškumas) – į pasiaukojančią būtybę. Tačiau finale vertinimo ribos nusitrina, ir svarbus lieka tik rezultatas – vaikas.


Jurgitajuodyte Tarmė Tarmė, 2013, videoperformansas, trukmė 5 min. Videoperformasas atliktas realioje statybų aikštelėje.

KALBINĖ TRADICIJA NUTYLA, TRANSFORMUOJASI IR PATIRIA FIASCO PRIEŠ GALINGĄ GLOBALIZACIJOS PROCESĄ. Tarmė – nekintantis, stabilus, įgimtas, su krauju gaunamas ankščiausias kalbinis įgūdis. Archajinis palikimas nekinta laike, yra griežtai “pririštas” prie vietos ir joje gyvenančių žmonių – taip sukuriamas uždaras arealas, bendruomenė, kalbanti tik jai suprantama specifine kalba. Tradicijos tęstinumui būtinas perdavimas, bet koks įprastas uždaro arealo gyvenimo rutinos sutrigdymas (pvz. emigracija) įveda savo taisykles ir sąlygoja tradicijos nykimą (”Baba, ar tu turi čikenų?” – klausia iš Londono grįžęs anūkėlis savo močiūtę Vaitkūnų kaime, Kaišiadorių rajone).


Jurgitajuodyte Šiuolaikinės madonos_01

Šiuolaikinės madonos, 2011-2013, fotografijos šviesdėžėse, 430/604 mm., 8 vnt. Projekte dalyvavo trisdešimtmetės, vaikų neturinčios, skirtingų profesijų moterys.

Šiuolaikinės madonos nebūtinai laiko ant kelių kūdikį. Jos laiko daugybę kitų dalykų – savo darbus, karjeras, namus, paskolas, hobius, remontus, mylimuosius, naminius gyvūnus, tėvus, keliones… ir pačios save. Ką moteris laiko savo rankose, jei jos gyvenime nėra kūdikio? Kaip atlaikyti sociumo spaudimą gimdyti: “laikas nelaukia – tau jau trisdešimt…”. Koki judesį atlieka jos rankos: ginasi, ilsisi, kovoja, pasiduoda… Fotografuojant moteris man buvo svarbu laukti. Laukti kol moteris atsipalaiduoja: kol jos nebevaržo neįprasti drabužiai ar scenografija. Atėjus tokiam momentui nuspaudžiamas fotoaparato mygtukas. Tai sekundė kuomet šiuolaikinė bevaikė madona vėl tampa teisininke, vadybininke, menininke, buhaltere…ar tiesiog pačia savimi. Projektas buvo eksponuotas “101” galerijoje Kaune ( 2011), Klaipėdos Kultūros ir Komunikacijos parodų rūmuose (2012), Center for Contemporary Art-Plovdiv, The Ancient Bath, Plovdiv, Bulgarijoje, (2013).


Jurgitajuodyte Nuotaka Kol mirtis mus išskirs, 2011, videoperformansas, 9 min. Performansas atliktas katalikų bažnyčioje.

Tuokiamasi vieną kartą ir visam gyvenimui. Tačiau kartais santuoka tetrunka dešimt metrų: nuo centrinio altoriaus iki šventovės durų. Šie dešimt metrų talpina džiaugsmą, lūkesčius ir… skausmą – jiems nepasiteisinus. „Kol mirtis mus išskirs.“ Sutvirtina Dievas. Sulaužo žmonės. Moteris, vilkinti nuotakos suknelę ir nuometą, suvynioja raudoną centrinėje bažnyčios navoje patiestą kilimą. Pamirko suknelės kraštą vandenyje ir pradeda juo plauti bažnyčios grindis. Klūpinti figūra slenka nuo centrinio altoriaus iki centrinio išėjimo. Juda iš lėto, stumdama paskui save vandens indą. Nuotakos suknelės kraštu išplaunama visa centrinė bažnyčios nava. Figūra priartėjusi prie centrinio išėjimo dingsta.


Jurgitajuodyte Ir Kaune galima gyventi

Ir Kaune galima gyventi, 2007, plakatai viešosiose erdvėse. 

Gyvename mieste, kurio nevisavertiškumo kompleksas tampa atvira diskusija spaudoje, internete, pokalbiuose; Kauno miesto savivaldybė deda didžiules pastangas stengdamasi pakeisti blogą miesto įvaizdį. Įvaizdžio kūrimo pretenzijos įgyja absurdiškas formas, kai jas bandoma realizuoti dviprasmiškais reklaminiais pranešimais viešosiose erdvėse. Projekte „Ir Kaune galima gyventi“ tiriame miesto įvaizdžio kūrimo metodus. Norime ironiškai pakomentuoti kauniečio stereotipą. Šiuo atveju projekto pranešimas ironizuoja ir sostinės nuomonę „periferijos” atžvilgiu. Norime žiūrovą sutrikdyti, kurdami konkurencijos iliuziją. Į Vilnių perkeliame Kaune eksponuojamą socialinę reklamą „Ir Kaune galima gyventi“. Vilniuje šis stendas buvo eksponuojamas vieną mėnesį Pylimo ir Kalinausko gatvių sankryžoje.


Personalinės parodos

2012 „Relic of womans”, (Klaipėda Culture Communication Centre, Klaipėda).

2011 „Contemporary Madonnas”, („101“ gallery, Kaunas).

 

Grupinės parodos

2013 Exhibition “Approaches to Happiness“ (Center for Contemporary Art – Plovdiv, Plavdiv, Bulgaria).

2010 Exhibition „Lithuanian art 20002010:

2007 Project and exhibition „3xpozicija” („Prospektas“ gallery of photography, Vilnius).

2007 Exhibition „2420 Čiurlionis“ (Contemporary art centre, Vilnius).

2005 Exhibition „Enthusiast“ (Contemporary art centre, Vilnius). Vilnius).

2006 „101,3 KM“ (Contemporary art centre, Vilnius).

2005 Project „For free“ („Kaunas marketing town”, Kaunas).


Menotyrininkas apie…

Menininkė Jurgita Juodytė jau kelintą kartą savo kūriniais tyrinėja lūkesčius, su kuriais susiduria moteris: koks jos vaidmuo ir koks kyla jausmas šiuos suvokus. Ji įsiklauso į išorinius reikalavimus ir lyg drabužį pasimatuoja įvairius reikalavimus: reklamos primetamus gyvenimo būdus, buities darbų tarp lyčių pa(si)dalinimo stereotipus, o šiuo atveju – krikščioniškos ikonografijos klišes. Naudodama transgresijos strategiją (kito pažiūrų priėmimą) stebi ir kviečia žiūrovą stebėti savo eksperimento pasekmes – atrastus nesutapimus ir susikuriančias naujas reikšmes.

Monika Krikštopaitytė


Kūrybos raktažodžiai

videoperformansas, feminizmas, fotografija, moterys, sociumas, socialinė būtis


Meninikai kurias žaviuosi

Marina Abramovič, Gediminas ir Nomeda Urbonai, Krzysztof Wodiczko


Asmeninė  svetainė



Gyvenimo aprašymas