Arūnas Spraunius – LTMKS NARYS 2023-ųjų kovo-balandžio mėnesiais DIRBANTIS LTMKS STUDIJOJE KULTŪROS KOMPLEKSE SODAS 2123

2023-03-02

Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga kasmet suteikia studiją nariams kultūros komplekse SODAS 2123 vykdyti kūrybinei veiklai, vystyti projektus. 2023-ųjų kovo-balandžio mėnesiais menininkas Arūnas Spraunius LTMKS kūrybinę studiją kultūros komplekse SODAS 2123 naudos darbui prie romano-herojinio epo „Pats sau psichoanalitikas, pakerėtas ekspertų išvados, kad mirti, pasirodo, bijome visi“.

Spraunių kapitalizmas ir kapitalizmo siūlomas Edenas domina/veža kokį ketvirtį amžiaus.
Šia tema gamino reikšmingą dalį tekstų „Kultūros barams”, „Literatūrai ir menui”, „delfi”, skyrė romaną, kurį žurnalas „Metai” publikavo (2005) autoriaus sugalvotu pavadinimu „Isterikas, arba istorija apie šoferį Sofiją”, leidykla „Kitos knygos” išleido (2011) pavadinimu „Iste/orija apie šoferį Sofiją”.
Mano, jog kapitalizmą ne tik galima, bet ir tinkama vertinti kaip estetinį projektą, kuris įtvirtina efektyvumą ir vartojimą šlovinantį naratyvą.
Ypač jei/kai kapitalizmas reikalauja iš asmens heroizmo, nes rinkodarai „mes” (t.y. abstrakti „mūsų” visuma) esame tik „nepaprasti” arba „nepaprasčiausi”.
Juk negali neįkvėpti užmojis (kol kas nerealizuotas, bet gyvenimas nestoja), pavyzdžiui, suręsti „McDonaldą” arba „Statoil” degalinę su visa privaloma ir gal net papildoma infrastruktūra Žaliosios girios glūdumoje, kur iki artimiausio vienkiemio bent dvidešimt kilometrų, jos savininkas neturi automobilio ir yra neįsisąmoninęs, bet itin nuoseklus antiglobalistas.
Dar pamatytume, ką jis kartu su stirnom, apuokais ir barsukais užgiedotų, kai greito maisto restoranas su labai patogia galimybe ir čia pat pripildyti talpas (koks skirtumas – kokias ir kam) benzino atsiras vos už dvidešimties kilometrų nuo jo namų.
Pradėtame projekte „Pats sau psichoanalitikas, pakerėtas ekspertų išvados, kad mirti, pasirodo, bijome visi” tai gyvenimo-verslo plano nuotykiai iš pradžių nesubrendėlio Arno, kuris irgi po iniciacijos (įšventinimo), sietinos su krovininiais (teisybės dėlei – vienas keleivinis) traukinių sąstatais, jau virsta rinkodarai besąlygiškai angažuotu Arnoldu.
Ryšium su kuo ir metodas.
Amerikiečių literatūrologas ir politologas Fredrickas Jamesonas savo esė „Postmodernizmas ir vartotojiška visuomenė” nurodo, kad vienas reikšmingiausių postmodernizmo bruožų ar apraiškų yra pastišas (išvertus iš prancūzų kalbos – „mišinys”).
Kaip ir parodija, pastišas yra unikalaus stiliaus imitacija. Nuo parodijos (kaip ir ironijos) skiriasi tuo, jog mėgdžiojama kaip ir neutraliai, pavadinkime, lyg „tarp kitko, beje”.
Tikėtina, tokiu atveju interpretacijų horizontą galima reikšmingai „paslinkti”.
Norisi žengti prie tokios optimizmo palaimos, kad toliau, atrodytų, niekaip… Per daug nesukant galvos („tiesiog”) renkantis karnavalą; iki žemės graibymo ir gal net kiek toliau…

Kultūros kompleksas SODAS 2123 – tai Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos įkurta bendruomeniškumo ir savivaldos principais veikianti erdvė, kurioje buriasi per keliasdešimt įvairių sričių kultūros kūrėjų ir tyrėjų, kurie savo praktikose eksperimentuoja, ieško netikėtų formatų ir reaguoja į naujausias kultūrines, socialines, geopolitines, ekologines aktualijas.

LTMKS veiklas finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Pagrindinis informacinis partneris – 15 min.