Juodytė Jurgita

Jurgitajuodyte.Gera motina_bloga motina Gera motina, bloga motina, 2013, videoperformansas, trukmė 45 min. Performansas atliktas vaikų žaidimų aikštelėje.

Vieną dieną mes tampame motinomis. Niekas nemoko, kaip žaisti šį žaidimą. Tačiau visuomenė tikisi, kad viską atliksime teisingai. „Būk gera mama“, – sako mums. Taigi mes straksime – stengiamės daryti gerus auklėjimo sprendimus ir vengti blogų. Motinystės mokyklos nėra. Devyni nėštumo mėnesiai ir gimdymo kančios stebuklingai turi „transformuoti“ moterį į motiną, savo ego tobulinantį individą (finansinė nepriklausomybė, dvasinis tobulėjimas, savarankiškumas) – į pasiaukojančią būtybę. Tačiau finale vertinimo ribos nusitrina, ir svarbus lieka tik rezultatas – vaikas.


Jurgitajuodyte Tarmė Tarmė, 2013, videoperformansas, trukmė 5 min. Videoperformasas atliktas realioje statybų aikštelėje.

KALBINĖ TRADICIJA NUTYLA, TRANSFORMUOJASI IR PATIRIA FIASCO PRIEŠ GALINGĄ GLOBALIZACIJOS PROCESĄ. Tarmė – nekintantis, stabilus, įgimtas, su krauju gaunamas ankščiausias kalbinis įgūdis. Archajinis palikimas nekinta laike, yra griežtai “pririštas” prie vietos ir joje gyvenančių žmonių – taip sukuriamas uždaras arealas, bendruomenė, kalbanti tik jai suprantama specifine kalba. Tradicijos tęstinumui būtinas perdavimas, bet koks įprastas uždaro arealo gyvenimo rutinos sutrigdymas (pvz. emigracija) įveda savo taisykles ir sąlygoja tradicijos nykimą (”Baba, ar tu turi čikenų?” – klausia iš Londono grįžęs anūkėlis savo močiūtę Vaitkūnų kaime, Kaišiadorių rajone).


Jurgitajuodyte Šiuolaikinės madonos_01

Šiuolaikinės madonos, 2011-2013, fotografijos šviesdėžėse, 430/604 mm., 8 vnt. Projekte dalyvavo trisdešimtmetės, vaikų neturinčios, skirtingų profesijų moterys.

Šiuolaikinės madonos nebūtinai laiko ant kelių kūdikį. Jos laiko daugybę kitų dalykų – savo darbus, karjeras, namus, paskolas, hobius, remontus, mylimuosius, naminius gyvūnus, tėvus, keliones… ir pačios save. Ką moteris laiko savo rankose, jei jos gyvenime nėra kūdikio? Kaip atlaikyti sociumo spaudimą gimdyti: “laikas nelaukia – tau jau trisdešimt…”. Koki judesį atlieka jos rankos: ginasi, ilsisi, kovoja, pasiduoda… Fotografuojant moteris man buvo svarbu laukti. Laukti kol moteris atsipalaiduoja: kol jos nebevaržo neįprasti drabužiai ar scenografija. Atėjus tokiam momentui nuspaudžiamas fotoaparato mygtukas. Tai sekundė kuomet šiuolaikinė bevaikė madona vėl tampa teisininke, vadybininke, menininke, buhaltere…ar tiesiog pačia savimi. Projektas buvo eksponuotas “101” galerijoje Kaune ( 2011), Klaipėdos Kultūros ir Komunikacijos parodų rūmuose (2012), Center for Contemporary Art-Plovdiv, The Ancient Bath, Plovdiv, Bulgarijoje, (2013).


Jurgitajuodyte Nuotaka Kol mirtis mus išskirs, 2011, videoperformansas, 9 min. Performansas atliktas katalikų bažnyčioje.

Tuokiamasi vieną kartą ir visam gyvenimui. Tačiau kartais santuoka tetrunka dešimt metrų: nuo centrinio altoriaus iki šventovės durų. Šie dešimt metrų talpina džiaugsmą, lūkesčius ir… skausmą – jiems nepasiteisinus. „Kol mirtis mus išskirs.“ Sutvirtina Dievas. Sulaužo žmonės. Moteris, vilkinti nuotakos suknelę ir nuometą, suvynioja raudoną centrinėje bažnyčios navoje patiestą kilimą. Pamirko suknelės kraštą vandenyje ir pradeda juo plauti bažnyčios grindis. Klūpinti figūra slenka nuo centrinio altoriaus iki centrinio išėjimo. Juda iš lėto, stumdama paskui save vandens indą. Nuotakos suknelės kraštu išplaunama visa centrinė bažnyčios nava. Figūra priartėjusi prie centrinio išėjimo dingsta.


Jurgitajuodyte Ir Kaune galima gyventi

Ir Kaune galima gyventi, 2007, plakatai viešosiose erdvėse. 

Gyvename mieste, kurio nevisavertiškumo kompleksas tampa atvira diskusija spaudoje, internete, pokalbiuose; Kauno miesto savivaldybė deda didžiules pastangas stengdamasi pakeisti blogą miesto įvaizdį. Įvaizdžio kūrimo pretenzijos įgyja absurdiškas formas, kai jas bandoma realizuoti dviprasmiškais reklaminiais pranešimais viešosiose erdvėse. Projekte „Ir Kaune galima gyventi“ tiriame miesto įvaizdžio kūrimo metodus. Norime ironiškai pakomentuoti kauniečio stereotipą. Šiuo atveju projekto pranešimas ironizuoja ir sostinės nuomonę „periferijos” atžvilgiu. Norime žiūrovą sutrikdyti, kurdami konkurencijos iliuziją. Į Vilnių perkeliame Kaune eksponuojamą socialinę reklamą „Ir Kaune galima gyventi“. Vilniuje šis stendas buvo eksponuojamas vieną mėnesį Pylimo ir Kalinausko gatvių sankryžoje

Personalinės parodos:
2018 Vienos dienos inžinerijos ir meno projektas „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį” (Geležinkelio stotis, Kaišiadorys)
2015 Videoperformansų peržiūra „Gėdėjimas / Gyvenimas” (kino teatras „Pasaka” Vilnius)
2012 Personalinė paroda „Moteriškos relikvijos”, (Klaipėdos kultūrų ir komunikacijos parodų rūmai, Klaipėda)
2011 Personalinė paroda „Šiuolaikinės madonos”, („101“ galerija, Kaunas)

Svarbiausios grupinės parodos:
2022 Baltijos meno festivalis „VOLUME UP“ (Grace Exhibition Space, Manhetenas, Niujorkas)
2022 Paroda „Kaunas–Vilnius: nuversti kalnus“ (Laikinojoji M. K. Čiurlionio dailės galerija, Kaunas)
2021 Lietuvių videoperformansų peržiūra (Trieste Contemporanea, Triestas, Italija)
2021 Paroda „Domininkonų meno dienos“ (Šv. Kotrynos bažnyčia, Talinas, Estija)
2020 Paroda „7 moterys – 7 tiesos“ (Dominikonų vienuolynas, Vilnius)
2019 Projektas „Moters darbas“ (European Prospects c/o Ffotogallery, Kardifas, Velsas, UK)
2019 Paroda „Saldus ateities prakaitas” (Nacionalinė Dailės galerija, Vilnius)
2017  Lietuvos tarpdisciplininių menininkų asociacijos konferencija, Vilnius
2017 Socialinio meno paroda „Mano istorija” (Pamėnkalnio galerija, Vilnius)
2017 Paroda Magnum („Kultūros nakties” programa, Nacionalinė dailės galerija, Vilnius)
2016 Paroda „Ramintoja. Meno sandėlys” (Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčia, Vilnius)
2015 Videperformansų peržiūra kino teatre „Pasaka” (Vilnius)
2015 Piešimo trianalė „BLACK and WHITE” (Talin-Viinistu, Estonia)
2014 Pokalbių ciklas apie „Lėtą meną“ (galerija „Malonioji“, Vilnius)
2013 Paroda „Approaches to Happiness” (Center for Contemporary Art – Plovdiv, Plavdiv, Bulgaria)
2013 VIII multimedijos meno ir muzikos festivalis „Centras” (kino teatras „Romuva”, Kaunas)
2010 Paroda „Lietuvos dailė 2000-2010: dešimt metų”, („Šiuolaikinio meno centras“, Vilnius)
2009 Paroda „Forms of Narrative”, („Birnam Art Centre“, Perthshire, Scotland)
2008 Tarptautinė grafikos bianalė „Esamasis laikas” („Šiuolaikinio meno centras“, Vilnius)
2007 Projektas ir paroda „3xpozicija” („Prospekto“ galerija, Vilnius)
2007 Studentų meno dienos 2007 („Akademija“ galerija, Vilniaus dailės akademija, Vilnius)
2007 Jaunųjų fotografų konkursas („Prospekto“ galerija, Vilnius)
2007 Paroda „2420 Čiurlionis“ („Šiuolaikinio meno centras“, Vilnius)
2006 Textilės paroda „Balta“ („M.Jankutės – Marks muziejus“, Kėdainiai)
2006 „101,3 KM” („Šiuolaikinio meno centras“, Vilnius)
2006 Tarptautinė grafikos bianalė „Now art, now future” („Meno parkas“ galerija, Lietuvos dailininkų sąjunga)
2006 Paroda „Neopop lt“ („Intro“ galerija, Vilnius)
2004 Kauno fotografijos dienos 2004, „Nuo turgaus iki marketo” (VDA Kauno dailės instituto galerija)
200 VDA Kauno dailės fakulteto diplomantų geriausių darbų paroda (Kauno paveikslų galerija)
2003 International Print Biennial in Beijing 2003 („Beijing Yan-huang Arts Gallery“, Pekinas, Kinija)
2002 Fotografijos paroda “Sociumas” („FujiFilm” fotografijos galerija, Kaunas)

Menotyrininkas apie…

Menininkė Jurgita Juodytė jau kelintą kartą savo kūriniais tyrinėja lūkesčius, su kuriais susiduria moteris: koks jos vaidmuo ir koks kyla jausmas šiuos suvokus. Ji įsiklauso į išorinius reikalavimus ir lyg drabužį pasimatuoja įvairius reikalavimus: reklamos primetamus gyvenimo būdus, buities darbų tarp lyčių pa(si)dalinimo stereotipus, o šiuo atveju – krikščioniškos ikonografijos klišes. Naudodama transgresijos strategiją (kito pažiūrų priėmimą) stebi ir kviečia žiūrovą stebėti savo eksperimento pasekmes – atrastus nesutapimus ir susikuriančias naujas reikšmes.

Monika Krikštopaitytė

Asmeninė  svetainė